Jednym z najczęściej pojawiających się pytań związanych z zakupem roweru, jest to dotyczące dobrania jego właściwego rozmiaru. Popularność zagadnienia wynika z faktu, że nie ma jednego uniwersalnego sposobu czy zunifikowanej tabeli, z której moglibyśmy ze 100% pewnością odczytać, jaki rozmiar będzie dla nas odpowiedni. Dodatkowo całość komplikuje sposób, w jaki podawane są rozmiary konkretnych typów jednośladów oraz to, że tabele poszczególnych producentów bardzo często się od siebie różnią.

Jak podawane są rozmiary rowerów?

Zanim przejdę do opisywania kryteriów, którymi w mojej ocenie należałoby się kierować podczas wyboru wielkości ramy roweru, kilka słów wyjaśnienia na temat tego, w jaki sposób podawane są ich rozmiary. Trzeba bowiem wiedzieć, że inaczej sprawa wygląda w przypadku rowerów szosowych, przełajowych i graveli, a inaczej określa się rozmiar rowerów górskich, trekkingowych czy miejskich.

Najczęściej wielkości poszczególnych typów jednośladów wyrażane są w centymetrach i calach oraz tak samo, jak np. w przypadku odzieży, czyli przez zastosowanie oznaczeń literowych: XS/S/M/L/XL.

Centymetry to sposób oznaczenia charakterystyczny dla rowerów szosowych, przełajowych, torowych czy graveli. Podawany zakres mieści się najczęściej między wartościami 46-60 cm, przy czym podawany wymiar, to nic innego jak długość rury poziomej mierzona od środka rury sterowej do środka rury podsiodłowej.

W pozostałej części rowerów natomiast możemy spotkać oznaczenia określone w calach. Najczęściej spotykanymi rozmiarami jest przedział 15-22 cala, a wskazana wartość dotyczy długości rury podsiodłowej, która wyrażona jest w jednostkach imperialnych. Istnieje również wspomniany wcześniej system wykorzystujący oznaczenia literowe XS/S/M/L/XL, które swoje odzwierciedlenie ma w tabeli producenta, gdzie na podstawie wzrostu można określić rozmiar ramy roweru.

W czym tkwi haczyk?

Diabeł jak zawsze tkwi w szczegółach. Cała trudność dotycząca odpowiedniego dobrania rozmiaru ramy roweru wynika z faktu, że nie ma jednej uniwersalnej tabeli dla wszystkich typów czy modeli jednośladów. Mało tego, niejednokrotnie bywa tak, że rozmiar M u jednego producenta, będzie odpowiadał rozmiarowi S w rowerze innej marki. Jeśli do tego dołożymy osobną rozmiarówkę dla kobiet i mężczyzn, jak również to, że wykorzystywany przy opracowywaniu tabel wzrost nie powinien stanowić jedynego wyznacznika, na podstawie którego ów tabele zostały sporządzone, wówczas robi się z tego małe zamieszanie.

To jak wybrać rozmiar roweru?

Aby nie tracić czasu na rozpisywanie się o nieprawidłowych praktykach stosowanych przy wyborze wielkości ramy roweru, przejdę od razu do sedna. W mojej ocenie najbezpieczniejszą metodą możliwie najdokładniejszego dopasowania rozmiaru jednośladu jest stosowanie się do tabeli producenta, która została stworzona z myślą o konkretnym modelu. Wszystkie inne opracowania, jakie możemy znaleźć na stronach internetowych, powinniśmy traktować poglądowo. Ostatecznie i tak należałoby je zestawić ze wspomnianą wcześniej rozmiarówką danej marki. Idealną sytuacją byłaby natomiast jazda, która rozwiałaby wszelkie wątpliwości związane z zakupem maszyny.

W tym miejscu warto nadmienić, że w przypadku rowerów miejskich, trekkingowych czy crossowych, czyli wszędzie tam, gdzie nasza pozycja za kierownicą jest „nie-sportowa”, a rozmiar ramy wyrażony jest w calach lub za pomocą liter, dobór wielkości ramy jest znacznie łatwiejszy. Wpisując się w odpowiednie rubryki tabeli rozmiarów producenta istnieje duże prawdopodobieństwo, że nawet kupując rower online, trafimy z rozmiarem.

Sprawa komplikuje się np. w przypadku rowerów szosowych czy górskich. Tu należałoby wziąć pod uwagę nie tylko wzrost, ale szereg innych wymiarów określających budowę naszego ciała. Przy tych konkretnych rodzajach rowerów, każdy milimetr i centymetr potrafią zrobić dużą różnicę. W tym przypadku najrozsądniej byłoby po prostu fizycznie przymierzyć się do roweru (co z oczywistych względów nie zawsze jest możliwe).

Jako ciekawostkę dodam, że w intrenecie można znaleźć wzory czy kalkulatory, które po wpisaniu odpowiednich wartości, pozwalają samodzielnie wyliczyć odpowiadający nam rozmiar ramy czy roweru, jednak nadal będą to wartości wyjściowe, które i tak najlepiej zweryfikować osobiście, stojąc przy rowerze.

Dlaczego wybór odpowiedniego rozmiaru roweru jest taki ważny?

Rama to najważniejszy element całego jednośladu. Jej wielkość, kształt czy geometria wpływają bowiem na charakter całego roweru, jego sposób prowadzenia czy pozycję za kierownicą. Te z kolei przekładają się na nasze odczucia z jazdy oraz komfort użytkowania. Im lepiej dobrany rower, tym dłużej i przyjemniej będziemy mogli cieszyć się wycieczką, treningiem czy wypadem. Zmęczenie spowodowane wymuszoną pozycją ciała będzie znikome, a my unikniemy wszelkich dolegliwości związanych z drętwieniem i bólami pleców, karku, rąk czy nóg. Istnieje również mniejsze ryzyko urazu, który mógłby być spowodowany nieodpowiednim rozmiarem ramy. Raczej nie trzeba nikomu mówić, co się stanie, gdy wysokość rury poziomej będzie większa niż przekrok, a my zmuszeni będziemy do awaryjnego zeskoczenia z siodełka 😉. 

Osprzęt czy koła w każdej chwili można wymieć, natomiast rama jako główny element konstrukcyjny roweru, zostanie z nami na dłużej.

Podsumowanie

Powyższym tekstem chciałem jedynie zasygnalizować, że ze wszystkich elementów branych pod uwagę podczas zakupu roweru to rozmiar ramy powinien być głównym kryterium wyboru. Wybór ten natomiast powinien być dokonany na podstawie sprawdzonych źródeł. Tworząc powyższy wpis, w jego treści celowo nie umieszczałem przykładowych tabel, grafik, wzorów czy kalkulatorów, które, choć pomocne, w mojej ocenie i tak należałoby zestawić z informacjami zamieszczanymi na stronie przez producentów lub sprzedawców.

Jeśli natomiast szukacie nowego roweru, a nie chcecie wydać na ten cel zbyt dużej kwoty, to zachęcam do odwiedzenia internetowego sklepu Empik, we współpracy z którym powstał powyższy wpis. W zakładce „rowery znajdziecie między innymi jednoślady w zakresie 1-3 tyś., które w mojej ocenie godne są polecenia.