Przyznam szczerze, że przygotowania do blogowej prezentacji bidonu MR-S13 były dla mnie ogromną lekcją pokory. Wybierając bowiem z obszernego katalogu firmy XLC produkty, które chciałem opisać na stronie, w tym konkretnym przypadku zasugerowałem się ciekawym designem bidonu, oraz funkcjonalnością systemu Fidlock. Zupełnie natomiast umknęła mi informacja, że cały zestaw przeznaczony jest wyłącznie do montażu w systemie Modular Rail System (MRS), którego żaden z moich rowerów nie posiada ☹. Nie ma jednak tego złego co by na dobre nie wyszło, ponieważ przy tej okazji zgłębiłem tajniki tego skrótu, dzięki czemu w niniejszym wpisie zaprezentuję nie tylko bidon, ale również w formie ciekawostki opiszę system jakim jest MRS.

Kilka słów o…

Tak jak wspomniałem na wstępie, niniejszy wpis pierwotnie miał dotyczyć prezentacji ciekawie wyglądającego bidonu XLC MR-S13, którego głównymi zaletami poza charakterystycznym kształtem miał być materiał z jakiego został wykonany, szeroki i szczelny ustnik, oraz funkcjonalny system magnetyczny Fidlock. Jakież było moje zdziwienie, gdy po rozpakowaniu paczki, chcąc przystąpić do montażu bazy mocującej na ramę roweru, okazało się, że dołączone do zestawu śruby są za krótkie. Przyznam szczerze, że początkowo pomyślałem, że konstrukcja jest mocno nieprzemyślana. Jednak po chwili mnie olśniło. Raz jeszcze, tym razem na spokojnie, zapoznałem się z załączoną instrukcją, którą dla pewności porównałem z informacjami zawartymi na stronie producenta. Okazało się, że produkt zaprojektowany jest prawidłowo – to ja się pomyliłem. Z założenia, w swoim rowerze bidon chciałem zamontować za pomocą standardowych otworów montażowych. Model XLC MR-S13 został zaprojektowany jednak do mocowania w systemie MRS, który jak na razie wykorzystywany jest w rowerach firm Haibike oraz Winora. Niestety w mojej kolekcji nie ma żadnego z powyższych jednośladów, dlatego w formie ciekawostki jedynie opiszę prezentowany bidon i po krótce wyjaśnię zasadę działania Modular Rail System.

Bidon XLC MR-S13

XLC MR-S13 to bidon o bardzo ciekawym, opływowym kształcie. Wykonany został z ciemnoszarego, transparentnego tworzywa, które z racji zastosowania przeznaczone jest do kontaktu z żywnością (nie zawiera BPA). Jego podstawowym parametrem jest wynosząca 650 ml pojemność, a główna funkcjonalność dotyczy szerokiego i szczelnego ustnika, który pozwala jednorazowo pobrać większą ilość płynów, oraz magnetycznego mocowania Fidlock.

O podobnym bidonie, jak również o samym systemie Fidlock pisałem już przy okazji recenzji XLC WB-K07, o czym możecie przeczytać tutaj. W ramach przypomnienia natomiast dodam, że zarówno MR-S13 jak i WB-K07 zamiast w standardowym koszyku, umieszczane są w mocowanej na ramie bazie magnetycznej. Same butelki natomiast posiadają zintegrowane gniazda, które po zbliżeniu do mocowania są przyciągane i umieszczane w prawidłowej pozycji. Dodatkowym zabezpieczeniem przed samoczynnym wypięciem bidonu podczas jazdy są plastikowe zapadki, znajdujące się wewnątrz mocowania.

Aby zwolnić butelkę wystarczy ją przekręcić stosując proste „twist-to-open”. Jest to jedna z zalet systemu Fidlock, ponieważ dzięki temu możemy zamocować bidon w rowerach o mniejszym prześwicie wewnętrznego trójkąta ramy. Dodatkowo, dzięki temu, że system nie posiada standardowego koszyka, nie ma również ryzyka zarysowania powierzchni bidonu, co wpływa nie tylko na jego estetykę, ale także zwiększa jego żywotność.

To natomiast co wyróżnia model MR-S13 to znajdująca się w zestawie metalowa opaska do samodzielnego montażu, którą producent zaleca założyć o ile mamy zamiar korzystać z bidonu podczas agresywnej i szybkiej jazdy w terenie, jak również baza mocowana do ramy za pomocą Modular Rail System.

Modular Rail System (MRS)

Modular Rail System w skrócie MRS, to rozwiązanie stosowane przez producentów w rowerach marki Haibike oraz Winora. Jego główną zaletą jest możliwość mocowania oraz dowolnego rozmieszczania dodatkowych akcesoriów w miejscu, gdzie w standardowych rowerach znajdują się otwory montażowe na bidon. Poza wymienionym bidonem, może to być również dodatkowa bateria (w przypadku e-bike’ów), zapięcie rowerowe czy dedykowana torebka na ramę. Istotne jest natomiast, aby każde z tych akcesoriów było przeznaczone do rozwiązania jakim jest MRS.

Sam system natomiast charakteryzuje się zintegrowaną z rurą ramy szyną, w której po zwolnieniu gumowej zaślepki w wybranej przez siebie pozycji umieszczamy jedno bądź dwa akcesoria. Dzięki temu np. na rurze poziomej, możemy jednocześnie przymocować dwa bidony lub bidon i zapięcie rowerowe.

Aby nieco rozjaśnić zasadę działania MRS, poniżej wklejam filmik z YT, na którym pokazany jest sposób wykorzystania systemu. Całość co prawda jest w języku niemieckim, niemniej aby obejrzeć go ze zrozumieniem jego znajomość nie jest konieczna 😊

Podsumowanie

Mimo najszczerszych chęci, przez własne niedopatrzenie, niestety nie mogę zaprezentować prawidłowo zamocowanego bidonu XLC MR-S13. Aby to zrobić musiałbym posiadać rower wyposażony w MRS (co raczej nieprędko nastąpi). Bazując jednak na doświadczeniu z kilkunastomiesięcznego użytkowania modelu WB-K07, mogę śmiało stwierdzić, że zarówno nieprzechodzący zapachami materiał, szeroki i szczelny ustnik jak również mocowanie Fidlock sprawdzają się bardzo dobrze. Jestem przekonany, że z modelem MR-S13 będzie podobnie. Jeśli więc szukacie funkcjonalnego, charakteryzującego się trwałością rozwiązania to szczerze mogę polecić jeden z wyżej wymienionych bidonów.

Zachęcam również do zapoznania się z ofertą firmy Haibike i Winora, ponieważ posiadają całkiem ciekawą kolekcję rowerów, oraz innowacyjne rozwiązania, o których sam dowiedziałem się zupełnie przypadkowo 😉 .