Testy

Torba na ramę XLC BA-W32

Jednym z częstszych pytań jakie zadają sobie rowerzyści na całym świecie jest pytanie dotyczące sposobu pakowania i przewożenia większej ilości przedmiotów na rowerze. Dlatego planując dłuższy wypad czy też chcąc po prostu na co dzień dysponować nieco większą przestrzenią bagażową, rozsądnym rozwiązaniem jest rozważenie zakupu torby montowanej w światło ramy. Dobrej jakości torba pod ramę bowiem nie tylko pozwoli zabrać niezbędne przedmioty, ale zapewni również skuteczną ochronę przed zewnętrznymi warunkami atmosferycznymi. Co istotne, prawidłowo „skrojony” produkt w żadnym stopniu nie będzie negatywnie wpływał na komfort podczas jazdy. Dobrym przykładem takiego typu rozwiązania jest torba XLC BA-W32, która nie tylko jest bardzo pojemna, ale również usztywniona i wodoodporna.

Kilka słów o…

Torba na ramę XLC BA-W32 to uniwersalny model niemieckiego producenta, który skierowany jest zarówno do miłośników bikepackingu, jak również do osób które potrzebują dodatkowej przestrzeni podczas codziennego przemieszczania się po mieście. Jednym słowem jest to funkcjonalna, wodoodporna torba która sprawdzi się u każdego rowerzysty który chciałby w bezpieczny i wygodny sposób przewozić nieco więcej niż oferują standardowych rozmiarów torebki podsiodłowe czy torby montowane na ramę.

Wykonanie i wrażenia z użytkowania

Torba XLC BA-W32 w całości została wykonana z polysetru 600D, czyli mocnego i wytrzymałego materiału który odporny jest na wszelkiego rodzaju przetarcia i rozdarcia. Ten rodzaj tkaniny znany jest przede wszystkim ze stosowania w takich produktach jak plecaki turystyczne, namioty czy odzież motocyklowa, a jego dodatkowym atutem niewątpliwie jest wodoodporność, która w połączeniu ze szczelnym zamkiem błyskawicznym (wszytym na całej długości torby) pozwala na bezpieczne przewożenie przedmiotów nawet w niesprzyjających warunkach atmosferycznych.

Dużą zaletą XLC BA-W32 są wzmocnione boczne ścianki, które nawet po maksymalnym zapakowaniu wewnętrznej komory nie ulegają odkształceniu. Jest to istotne, ponieważ nie tylko wpływa to na walory wizualne i tego jak produkt prezentuje się na rowerze (o czym za chwilę), ale przede wszystkim zapobiega zbytniemu uwypuklaniu się boków torby, która podczas jazdy mogłaby przeszkadzać. Krótkimi słowy nie dochodzi do zahaczania czy ocierania kolanami podczas pedałowania. Mając na uwadze fakt że ze wszystkich toreb montowanych bezpośrednio na ramę roweru to właśnie w tego typu produktach zazwyczaj przewozi się najcięższe przedmioty, producent wyposażył BA-W32 w dodatkowy pasek (zapinany na rzep), który od wewnątrz spina obie ścianki torby, utrzymując je w stałej odległości od siebie. Jest to nad wyraz proste, ale skuteczne rozwiązanie, które posiada jedno ograniczenie. Ze względu na swoje umiejscowienie nie będziemy mogli z niego skorzystać w chwili zapakowania większych przedmiotów które wypełnią większą część wewnętrznej komory. W takiej sytuacji nie będziemy mieli możliwości fizycznego połączenia dwóch pasków znajdujących się na przeciwległych ściankach torby. Jednak z mojego doświadczenia wynika, że zapełniając wewnętrzną kieszeń jednym bądź dwoma przedmiotami, nie ma konieczności korzystania z tego rozwiązania, gdyż wówczas ścianki boczne nie odkształcają się. Podczas jazd testowych efekt „wybrzuszania” torby następował dopiero w chwili gdy do wnętrza XLC BA-W32 pakowałem większą ilość mniejszych przedmiotów, które umieszczałem dość ciasno.

Pozostając przy wnętrzu torby. Przestrzeń jaką mamy do dyspozycji stanowi jedna główna komora która „na moje oko” wynosi ok 5L. Co prawda producent na swojej stronie nie wskazuje pojemności, jednak myślę że podana przeze mnie wartość jest bardzo zbliżona do faktycznej pojemności produktu.

Tak jak wcześniej wspominałem torba montowana jest w trójkąt ramy, a sam sposób mocowania oparty jest na systemie pasków zapinanych na rzep. Pozwalają one zamocować torbę w zdecydowanej większości ram, o ile tylko zewnętrzny wymiar wynoszący 40 x 6 x 23 cm będzie odpowiedni do naszego jednośladu. XLC BA-W32 mocowana jest do rury poziomej za pomocą trzech szerokich rzepów które stanowią główne punkty zaczepienia torby, jak również dwóch pasków stabilizujących. Dzięki systemowi szlufek ich rozmieszczenie możemy dopasować do ramy posiadanego jednośladu. Co ciekawe, w moim przypadku wystarczyło że zapiąłem trzy górne paski oraz jeden dodatkowy na rurze podsiodłowej, aby torba była stabilna nawet podczas dynamicznej jazdy.

W mojej ocenie dużym atutem produktu jest również jego minimalistyczny design, który jest niemalże identyczny co testowana przeze mnie wcześniej torba na ramę XLC BA-W37. Poza prostymi kształtami i głębią czerni zastosowanego materiału z całości wyróżnia się jedynie odblaskowe logo producenta, które poza tym że wygląda bardzo ciekawie, stanowi dodatkowy element wpływający na bezpieczeństwo podczas jazdy po zmroku.

Opisywana przeze mnie torba ma również swoje ograniczenia, które mogą mieć szczególne znaczenie przy próbie jej zamocowania w mniejszych lub slopingowych ramach. Owe ograniczenia wynikają głównie z gabarytów oraz budowy samej torby. Podczas montażu może się bowiem okazać, że pomimo tego że wymiar zewnętrzny pozwala na jej swobodne zamocowanie, tak już podczas użytkowania możemy być zmuszeni do zrezygnowania z bidonów lub nawet z samych koszyków na bidon. W takiej sytuacji wszystko uzależnione jest od kształtu i wielkości ramy, oraz priorytetów jakie będą nam przyświecały w chwili gdy zdecydujemy się na takie rozwiązanie.

Osobiście w chwili korzystania z XLC BA-W32 musiałem odkręcić jeden koszyk na bidon (zastępując go mocowaniem Fidlock), oraz bidonu umieszczonego na rurze podsiodłowej. Niemniej nie przeszkadzało mi to podczas jazdy, ponieważ z torby korzystałem wyłącznie podczas dłuższych wypadów gdzie zapas wody przewoziłem w bukłaku na plecach.

Myślę jednak że osoby posiadające rowery zbudowane na bazie prostych ram nie powinny mieć tego problemu co ja – co najwyżej będą musiały rozważyć wymianę koszyków na model „boczny”.

Podsumowanie

Reasumując. XLC BA-W32 to produkt który doskonale sprawdzi się u wszystkich tych którzy szukają pojemnej, solidnej i wodoszczelnej torby montowanej w świetle ramy. Jej minimalistyczny design i głęboki odcień czerni sprawią że będzie wyglądała elegancko na każdym typie jednośladu, natomiast jakość oraz rodzaj zastosowanego materiału zapewnią trwałość podczas dłuższego okresu eksploatacji. Jedynym ograniczeniem może być natomiast możliwość jednoczesnego korzystania z samej torby oraz bidonów. Niemniej ta kwestia powinna być sprawdzona indywidualnie przez każdego z użytkowników, który ma zamiar nabyć ten produkt. Cena jaką musimy zapłacić za torbę XLC BA-W32 to kwota ok. 140,00 zł i dostępna jest w internetowym sklepie rowerowym rowertour.com.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

2 + 1 =