W trakcie mojej przeszło 4 letniej współpracy z firmą XLC, na blogu prezentowałem głównie akcesoria, odzież oraz asortyment tejże marki, dzięki któremu mogłem nieco poprawić komfort jazdy oraz zmienić funkcjonalność samego roweru. Nie zdarzało mi się jednak abym opisywał produkty, które podczas użytkowania podlegałyby naturalnemu procesowi zużycia. Ten wpis jest niejako uzupełnieniem dotychczas publikowanych treści.
Dlatego, tym razem w formie ciekawostki, chciałbym zasygnalizować, że niemiecki producent w swojej ofercie posiada również bogaty katalog części zamiennych, które mogą stanowić ciekawą alternatywę dla innych produktów tego typu. Linki, dętki, opony, kasety, łańcuchy czy wszelkiego rodzaju adaptery to tylko niektóre z nich.
Jedną z kategorii stanowią części i podzespoły do mechanicznych i hydraulicznych układów hamulcowych. Trudno mi się wypowiedzieć co do ich jakości, ponieważ jak do tej pory miałem okazję używać jedynie metalicznych okładzin hamulcowych, niemniej w niedalekiej przyszłości do swojego jednośladu zamontuję kolejną część, która być może wpłynie na kulturę oraz skuteczność pracy niezbyt wydajnych hamulców, które fabrycznie znalazły się w rowerze. Tym razem będą to tarcze hamulcowe XLC BR-X82.
Specyfikacja
XLC BR-X82 to uniwersalna tarcza hamulcowa przeznaczona do montażu w systemie centerlock, która dzięki kilku dostępnym wariantom (140mm, 160mm, 180mm, 203mm) z powodzeniem może być wykorzystywana we wszystkich typach rowerów, począwszy od trekkingowych i miejskich jednośladów na szosach i gravelach kończąc.
Jej dwuczęściowa konstrukcja składa się z wycinanego w technologii CNC aluminiowego pałąka, do którego przynitowana jest stalowa tarcza. Kształt, wielkość, ilość oraz rozmieszczenie otworów wentylacyjnych mają za zadanie nie tylko zwiększyć skuteczność siły hamowania, ale też chronić tarczę przed jej nadmiernym przegrzaniem. Warto nadmienić, że zaokrąglony kształt tarczy ma zmniejszyć ryzyko obrażeń w razie ewentualnego wypadku.
Na uwagę zasługuje naniesiony na powierzchni tarczy wskaźnik zużycia, dzięki któremu bez konieczności korzystania z suwmiarki użytkownik będzie wiedział, kiedy należy ją wymienić. Grubość nowej tarczy jaką podaje producent to wartość 1,85mm natomiast jej waga to ok 150g. Przyglądając się bliżej tarczy BR-X82 z całą pewnością można stwierdzić, że została wykonana solidnie, a jej designerski wygląd będzie stylowo komponował się na tle roweru. Co prawda o gustach się nie dyskutuje, niemniej w mojej ocenie, jest ona po prostu ładna.
Tarcza XLC BR-X82 to tylko jeden z przykładów komponentów jakie dostępne są w katalogu producenta. Z montażem muszę jeszcze chwilę poczekać, niemniej mam nadzieję, że w praktyce okażą się one dużo bardziej skuteczne, niż aktualnie posiadany model. Tak czy inaczej, z czystej ciekawości (niezależnie od współpracy z firmą XLC), co jakiś czas będę zamawiał kolejne części i podzespoły, żeby znaleźć niedrogą, ale skuteczną alternatywę dla topowych i często dużo za drogich komponentów. W przypadku okładzin się nie zawiodłem, mam nadzieję, że w przypadku pozostałego asortymentu będzie podobnie.