Testy

Stojak serwisowy XLC TO-S83

Całe swoje „rowerowe życie” naprawiałem i konserwowałem jednoślady bez korzystania z takiego udogodnienia jakim niewątpliwie jest stojak serwisowy. Każdorazowo, sposób w jaki ustawiałem rowery był uzależniony od konkretnych prac jakie miałem zamiar wykonywać. Niejednokrotnie znalezienie optymalnej pozycji było walką z wiatrakami, a kombinacji było co niemiara. Taka sytuacja miała miejsce aż do zeszłego miesiąca, kiedy to dzięki uprzejmości internetowego sklepu rowerowego rowertour.com miałem możliwość przetestować stojak serwisowy XLC TO-S83.

Stojak montażowy XLC TO-S83

Stojak montażowy XLC TO-S83 to element wyposażenia który doskonale sprawdzi się w każdym rowerowym warsztacie – zarówno tym domowym jak również profesjonalnym. XLC TO-S83 stanowi bardzo praktyczne i wygodne rozwiązanie, które zdecydowanie podniesie komfort pracy w trakcie serwisowania jednośladów. Teleskopowa konstrukcja statywu umożliwia płynną regulację wysokości roboczej w zakresie od 105 do 150 cm (co ma niebagatelne znaczenie dla wygody użytkowania), natomiast za pewne i bezpieczne zamontowanie roweru na stojaku odpowiada w pełni regulowany obrotowy uchwyt znajdujący się na końcu solidnego, długiego na 250 mm ramienia. Maksymalna średnica montowanych elementów konstrukcyjnych za które możemy wieszać jednoślady (np. rama czy sztyca podsiodłowa) nie może przekraczać 55 mm, natomiast za stabilność całej konstrukcji odpowiada szeroka podstawa o wymiarach 80 x 85 cm, która została zaprojektowana w taki sposób, aby utrzymać rower o wadze do 20 kg.

Dodatkowym udogodnieniem podczas użytkowania jest znajdująca się w zestawie tacka na śrubki i podręczne narzędzia, jak również możliwości złożenia stojaka, którego wymiary redukuje się wówczas do wartości 1000 x 60 mm.

Wykonanie

Stojak serwisowy XLC TO-S83 prezentuje się naprawdę dobrze. Po złożeniu zgodnie z załączoną do zestawu instrukcją oraz ustawieniu w pozycji roboczej, pierwsze na co zwracamy uwagę to masywność konstrukcji. Poza faktem, że całość nie jest zbyt lekka (co w tym przypadku należy uznać za atut), zarówno teleskopowy statyw, jak również podstawa stojaka wykonane są z solidnych metalowych elementów. Pozostałe komponenty tj. uchwyt, głowica w której montowane jest ramię czy tacka na narzędzia, wyprodukowano z twardego i wytrzymałego tworzywa, które z pewnością doskonale sprawdzi się podczas wieloletniego użytkowania.

Pierwsze złożenie stojaka jak również późniejsze rozkładanie do pozycji roboczej zajmuje dosłownie kilkanaście sekund, a samo zabezpieczenie konstrukcji przed samoczynnym złożeniem, czy wybranie optymalnego ustawienia odbywa się za pomocą systemu szybkozamykaczy QR, które większość z nas kojarzy ze sposobu montowania kół rowerowych czy regulacji wysokości wspornika siodełka. Jak widać tu również to rozwiązanie sprawdza się idealnie. Pozwala ono na szybkie i pewne zabezpieczenie roweru w wybranej przez nas pozycji, jak również skorygowanie ustawienia podczas pracy.

Uchwyt XLC TO-S83 działa na podobnej zasadzie, niemniej zamiast typowej dla systemu QR dźwigni, wykorzystujemy obrotową korbę, przy pomocy której precyzyjnie regulujemy siłę zacisku „łapy”. W celu zabezpieczenia roweru przed zarysowaniami jej wewnętrzna część została wyłożona gumowymi wkładkami, które chronią lakier przed uszkodzeniem.

Znajdująca się w zestawie tacka na narzędzia montowana jest w miejscu przewidzianym przez producenta. W tym wypadku użytkownik nie ma możliwości regulowania jej położenia w zakresie góra – dół. Należy jednak wspomnieć, że wysokość na jakiej się znajduje została dobrana optymalnie, a samo korzystanie z podstawki jest bardzo wygodne. Znajdujące się w niej otwory na wkrętaki, czy niewielki organizer na śrubki pozwalają zachować porządek na stanowisku pracy.

Poza walorami użytkowymi na uwagę zasługuje również wygląd stojaka. Utrzymany w kolorze czarny mat XLC TO-S83 prezentuje się naprawdę dobrze, a cała konstrukcja wzbudza zaufanie jeszcze przed zamontowaniem roweru w uchwycie. Widać że niemiecki producent dołożył wszelkich starań, aby z produktów opatrzonych logo XLC korzystało się bezpiecznie i miło 🙂

Funkcjonalność

Po zapoznaniu się ze specyfikacją oraz po wstępnych oględzinach jakości wykonania, przyszedł czas na weryfikację tego jak produkt sprawuje się w praktyce. Aby mieć możliwość sprawdzenia czy kształt ramy, rodzaj czy waga jednośladu będą miały wpływ na stabilność stojaka podczas użytkowania, do testów przygotowałem sobie kilka rowerów, które przy okazji konserwacji od razu wyczyściłem. Jak się okazało stelaż doskonale sprawdził się podczas pracy z każdym z nich.

Oczywiście aby móc w pełni cieszyć się z funkcjonalności TO-S83 najpierw należało zamontować rower w uchwycie. Jest to banalnie prosta czynność do której należy jedynie włożyć nieco siły potrzebnej do podniesienia bicykla na żądaną wysokość. Jednoślad możemy chwycić za ramę jak również za wspornik siodła. W pierwszej kolejności należy wstępnie ustawić zakres pracy zacisku, a następnie przy pomocy korby docisnąć uchwyt z taką siłą, aby rower stabilnie trzymał się w „łapie”. Istotne jest natomiast, aby żaden z elementów za które będziemy wieszać rower nie był wykonany z karbonu, ponieważ zaciśnięcie uchwytu na części wykonanej z włókna węglowego może spowodować jego nieodwracalne uszkodzenie.

Zarówno przed jak również po zamontowaniu maszyny na stojaku możemy, a czasami wręcz musimy korygować jego pozycję. W XLC TO-S83 jest to bardzo łatwe. Dzięki zastosowaniu wcześniej wspomnianych szybkozamykaczy, zmiana wysokości na jakiej zawieszony jest rower zajmuje jedynie chwilę. To samo dotyczy ustawienia jednośladu w poziomie. Dzięki temu że ramię na końcu którego znajduje się uchwyt regulowane jest w zakresie 360 stopni, możemy – w zależności od potrzeb – wypoziomować jednoślad, lub ustawić go pod optymalnym dla nas kątem. Należy jedynie pamiętać, aby w chwili poluzowania któregokolwiek z zacisków drugą ręką w taki sposób asekurować rower, aby pod wpływem własnego ciężaru nie “zjechał” na dół.

Moje odczucia są takie, że niezależnie od tego jaki rower w danej chwili miałem na stojaku, jak również na jaką wysokość i w jakiej pozycji go ustawiałem, konstrukcja XLC TO-S83 zawsze była stabilna. Dzięki temu bez obaw całą swoją uwagę mogłem skoncentrować na wykonywaniu określonych czynności, a nie tak jak dotychczas, na wielokrotnym poprawianiu oraz opieraniu jednośladu o ścianę czy framugę 🙂

Czy warto kupić stojak serwisowy XLC TO-S83?

W moim przypadku odpowiedź na pytanie „Czy warto kupić stojak serwisowy XLC TO-S83” jest bardzo prosta. W związku z tym, że przez wiele lat zmuszony byłem radzić sobie bez takiego udogodnienia, a podczas wykonywania nawet najprostszych czynności serwisowych kombinowałem na różne sposoby aby optymalnie ustawić rower, możliwość skorzystania z XLC TO-S83 wyniosło moją pracę na zupełnie inny poziom 🙂 Samo umycie roweru czy wyczyszczenie napędu nabrało innego wymiaru. Praca przy rowerze jest teraz łatwiejsza, szybsza i przede wszystkim wygodniejsza.

Zdaję sobie sprawę że wydatek rzędu 340,00 zł to nie jest mała kwota, niemniej biorąc pod uwagę komfort użytkowania jak również szkody jakie może wyrządzić przewracający się podczas domowego serwisu rower, mogą niejednokrotnie przewyższyć tę wartość. Dlatego wszystkim zapaleńcom, którzy tak jak ja samodzielnie dbają o stan techniczny swoich rowerów szczerze polecam stojak od XLC.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

50 + = 51