Bohaterami dzisiejszej recenzji są pedały platformowe XLC PD-M14. Jest to model przeznaczony głównie dla miłośników BMX’ów oraz freeride’u, jednak ze względu na swoją wytrzymałość, właściwości oraz parametry techniczne i u mnie znalazły zastosowanie – w rowerze miejskim 🙂 Od dłuższego czasu bowiem w jednośladach służących mi jako codzienny środek transportu, wykorzystuję właśnie szerokie platformówki. Jest to rozwiązanie, które na przestrzeni lat sprawdziło się u mnie najlepiej. Po co w takim razie zmieniać coś co jest dobre – no chyba że zmieniamy na lepsze – tak jak w tym przypadku.

Kilka słów o…

Pedały XLC PD-M14 trafiły do mnie na testy bezpośrednio od producenta, a jako że z akcesoriami i częściami niemieckiej firmy już niejednokrotnie miałem okazję się zapoznać, tym chętniej postanowiłem sprawdzić sprawdzić, czy również w tym wypadku jakość ich wykonania będzie na równie wysokim poziomie. Trochę niestandardowo podszedłem jednak do przetestowania samego produktu, bowiem już na samym początku wiedziałem, że z mojego punktu widzenia idealnym zastosowaniem będzie dla nich mój Scott SUB10, czyli szybki rower miejski, którym na co dzień pomykam po ulicach Olsztyna.
Wiedziałem również, że traktowanie roweru jako całorocznego środka lokomocji, to istny poligon doświadczalny dla wszystkich części rowerowych. Jednak w przypadku pedałów, gdzie poza ich normalnym trybem pracy do którego możemy zaliczyć duże przeciążenia czy wielogodzinne kręcenie, dodatkowo dochodzą jeszcze „atrakcje” w postaci uderzeń czy zahaczania o zbyt wysokie krawężniki, ingerencję wody, piachu czy soli, jak również wielogodzinnego parkowania „pod chmurką”. Tak jak wspominałem na wstępie XLC PD-M14 to pedały przeznaczone do jazdy w stylu BMX czy freeride, jednak mój sposób przemieszczania się również nie należy do łagodnych i zdecydowanie nie ma nic wspólnego z klasycznym, spokojnym poruszaniem się po mieście 🙂

Wykonanie i wrażenia z użytkowania

Pedały platformowe XLC PD M-14 zostały zaprojektowane a następnie wyprodukowane z materiałów, które przede wszystkim mają zapewnić stabilne podparcie stopy, dużą sztywność, niską wagę oraz wzorową wytrzymałość. Z tego względu korpus PD M-14 to wycinany CNC stop aluminium, który w dużej mierze wpływa na niewielką wagę tego modelu. Oś natomiast to obrabiana maszynowo stal Cro-Mo. Dzięki takiemu połączeniu pedały ważą ok 318 g i są niezwykle sztywne. Jeśli dodamy do tego fakt, że aby dodatkowo zwiększyć efektywność przekazywanej na korby mocy producent zastosował skróconą oś, to w konsekwencji otrzymujemy produkt który powinien zadowolić nawet najbardziej wymagającego ridera.

Za podparcie stopy odpowiada szeroka platforma o wymiarach 104 mm x 110 mm (o niskim, bo wynoszącym zaledwie 10 mm profilu), która dodatkowo została uzbrojona we wbudowane wymienne piny (dość ostre). Całość pracuje na uszczelnianych łożyskach typu cardrige, co z kolei daje gwarancję długiego i bezawaryjnego użytkowania.

Ciekawostką jest natomiast dostępność wersji kolorystycznych w jakich dostępne są PD M-14. Wybierając odpowiedni dla siebie kolor, możemy nie tylko zrobić techniczny upgrade roweru o kolejny solidny komponent, ale również dzięki odpowiednio dobranej barwie możemy podkreślić jego charakter.

Po przesiadce na XLC PD M-14 pierwsze na co zwróciłem uwagę, to dobre trzymanie i stabilność podparcia stopy. Duża powierzchnia sprawiła, że proces pedałowania nawet stając w korbach był bardzo wydajny, a dzięki metalowym pinom nie doświadczyłem momentu ześlizgnięcia czy niekontrolowanego przemieszczenia stopy na platformie. W tym wypadku również rodzaj obuwia czy panujące warunki pogodowe nie miały wpływu na komfort jazdy.

Drugą rzeczą jaka dała się odczuć (zwłaszcza przy mocnych depnięciach), to sztywność. W niektórych, zwłaszcza dużo tańszych produktach, w chwili gdy mocno naciskałem na korby, dało się odczuć że oś pedału jak również sama platforma, dosłownie uginają się pod naciskiem. W przypadku XLC PD M-14 ani razu nie doświadczyłem takiej sytuacji – a się starałem 🙂 Krótko mówiąc, jest to kawał solidnego produktu.

Podsumowanie

Na koniec grzechem byłoby nie wspomnieć o jeszcze jednym aspekcie, który nie ma wpływu na sam komfort jazdy, ale ma niebagatelne znaczenie jeśli chodzi o ogólną ocenę produktu – chodzi o wygląd. W mojej ocenie pedały platformowe XLC PD M-14 wyglądają naprawdę dobrze. Intensywna czerwień (w moim wypadku), niski profil platformy, srebrne piny i ciekawy design sprawiają, że od samego oglądania produktu niemieckiego producenta nabiera się ochoty na jazdę 🙂

Trzeba jednak wspomnieć, że nie jest to najtańszy produkt. Cena jaką musimy za nie zapłacić to kwota ok 300,00 zł. Jednak biorąc pod uwagę jakość wykonania oraz rodzaj użytych materiałów, myślę, że warto rozważyć tę pozycję, a sam zakup potraktować jako inwestycję na kilka kolejnych sezonów bezawaryjnego pedałowania.