Bidon XLC WB-K07 to jeden z produktów niemieckiego producenta, który spośród całej gamy akcesoriów rowerowych dostępnych w katalogu firmy swoją funkcjonalnością jak dotychczas zaskoczył mnie chyba najbardziej. Niby nic niezwykłego – ot 600 ml butelka na wodę, a jednak prezentowany przeze mnie model kryje w sobie coś więcej niż tylko standardowy pojemnik na płyny…

Kilka słów o…

Na pierwszy rzut oka XLC WB-K07 nie wyróżnia się niczym szczególnym. Dla nie wprawionej osoby będzie to „tylko” ładny bidon o pojemności 600 ml. Przyznam szczerze, że również ja sam na początku nieco nie doceniłem możliwości tego modelu. Dopiero gdy chwilę dłużej przyjrzałem się poszczególnym komponentom jakie znajdują się w zestawie, dostrzegłem, że opisywane przeze mnie akcesorium to swego rodzaju 3w1 i jako takie należałoby je opisać. Co ciekawe nawet dołączona do bidonu ulotka nie do końca opisuje zalety modelu WB-K07.

Funkcjonalność bidonu nie ogranicza się bowiem wyłącznie do oczywistej funkcji jaką jest możliwość przewożenia płynów. Producent zastosował tu jeszcze dwa systemy, które podnoszą walory użytkowe przedmiotu. Znajdziemy tu również magnetyczny system mocowania Fidlock, oraz elastyczne opaski SoftTie w wersji DL (Double Lock), które w znaczący sposób zwiększają pole manewru jeśli chodzi o miejsce i sposób mocowania bidonu.

Wykonanie, montaż i użytkowanie

Bidon XLC WB-K07 w całości wykonany jest z tworzywa przeznaczonego do kontaktów z żywnością, a materiał z jakiego został wyprodukowany nie zawiera BPA oraz ftalanów. Całość oczywiście można myć w zmywarce co znanie ułatwia użytkowanie. Opisywany przeze mnie model dostępny jest w dwóch wariantach 450 ml oraz 600 ml, oraz w jednej ciemnej kolorystyce. Przydymione transparentne tworzywo nie dość że nadaje ciekawego wyglądu, to dodatkowo pozwala skontrolować ilość płynu jaka znajduje się wewnątrz bidonu.

Dużym udogodnieniem jest zastosowanie dużego otworu, który każdorazowo pozwala na pobranie większej niż w standardowych bidonach ilość płynów. Istotną, ale nie oczywistą kwestią, jest również szczelność samej butelki. Podczas całego okresu użytkowania nie zdarzyło mi się bowiem aby bidon „przepuszczał”. Dotyczy to zarówno samego zamknięcia jak również ustnika.

Jeśli chodzi o przechodzenie płynów zapachem plastiku, to w przypadku XLC WB-K07 jest lepiej niż w większości bidonów z jakich dotychczas korzystałem. W niektórych sytuacjach, a zwłaszcza podczas jazdy w upalne dni dało się odczuć delikatny zapach bidonu. To że udało mi się wychwycić „tę subtelną nutę smakową” wynikało z faktu, że przygotowując się do recenzji testowałem produkt skupiając się właśnie na konkretnych aspektach – w tym wypadku na smaku i zapachu. Jeśli korzystałbym z niego w normalnym trybie to pewnie nawet bym tego nie zauważył.

Tak jak wspomniałem na wstępie, na pierwszy rzut oka XLC WB-K07 niczym nie różni się od standardowych bidonów. Dopiero obracając butelkę można na niej dostrzec gniazdo mocowania Fidlock. Jest to magnetyczny system składający się z bazy (montowanej na ramie) oraz konektora (zintegrowanego z bidonem), które połączone są ze sobą za pomocą dwóch bardzo silnych magnesów oraz mechanicznego zamka utrzymują bidon na miejscu.

W praktyce wygląda to w ten sposób, że aby skutecznie umieścić bidon w bazie wystarczy zbliżyć butelkę do miejsca mocowania na ramie. Wówczas magnesy siłą przyciągania niejako nakierowują butelkę, a mechaniczne zapadki blokują bidon w prawidłowej pozycji. Aby odczepić/odblokować butelkę wystarczy ją lekko przekręcić stosując powszechnie znane „twist to open” 😉 .

Fidlock jest o tyle ciekawym rozwiązaniem, że pozwala zamocować bidon wszędzie tam, gdzie rozmiar ramy uniemożliwia zamocowanie standardowego koszyka na bidon. W tym wypadku nie musimy bowiem wyciągać bidonu do góry, a wystarczy że lekko przekręcimy go w bok aby móc z niego skorzystać. Dodatkową zaletą tego rozwiązania jest fakt, że ze względu na sam sposób działania bidon przez długi czas zachowa swój ładny (czyt. nieporysowany) wygląd. Nie zachodzi tu bowiem powszechnie znane zjawisko będące wynikiem ciągłego wsuwania i wyjmowania bidonu z koszyka, które zdecydowanie wpływa na estetykę bidonu.

Istotną informacją jest natomiast świadomość siły z jaką Fidlock trzyma bidon na miejscu. Może nasunąć się bowiem pytanie, czy przy takim sysyemie mocowania, nie zgubimy bidonu w trakcie użytkowania. Podczas jazd testowych (a było ich kilka 🙂 ), ani razu nie zdarzyło się aby butelka samoczynnie odczepiła się od bazy. Nie miało znaczenia czy były to jazdy terenowe, szutrowe czy szosowe. Co prawda do DH czy pomykania po szosie z prędkością 70 km/h wybrałbym standardowy koszyk, niemniej w pozostałych – mniej ekstremalnych dyscyplinach – XLC WB-K07 zdecydowanie sprawdzi się bardzo dobrze.

Wisienką na torcie są natomiast elastyczne opaski które znajdują się w zestawie. Te niepozorne kawałki gumy to produkt firmy SoftTie w wersji Double Lock. Nie tylko znacznie zwiększają pole manewru jeśli chodzi o miejsce montażu bidonu, ale również pozwalają zamocować dodatkowe przedmioty takie jak pompka czy dętka, które w opsiywanej przez mnie konfiguracji będą przytroczone tuż obok bidonu. Z tego co zdążyłem wygooglować, paski SoftTie są bardzo elastyczne (wyciągają się prawie 4 krotnie) i niezwykle mocne (aby je zerwać potrzeba ponad 300N). Dlatego chociażby z tego względu opaski można wykorzystać nie tylko do mocowania bazy pod bidon, ale w razie konieczności (po zdemontowaniu z systemu Fidlock) do przytroczenia każdego innego przedmiotu.

Podsumowanie

Podsumowując. Bidon XLC WB-K07 ze względu na swoje walory użytkowe doskonale sprawdzi się we wszystkich typach rowerów, niezależnie do wielkości ramy. Pewny sposób mocowania oraz możliwość zmiany miejsca montażu bazy sprawiają, że może on być wykorzystywany jako standardowy bidon, lub doczepiany do roweru w chwili gdy ilość fabrycznie montowanych koszyków będzie niewystarczająca. Sama butelka natomiast dzięki swojej szczelności oraz dużemu otworowi pozwala na bardzo komfortowe użytkowanie. Dodatkowym atutem niewątpliwie jest brak koszyka, co zdecydowanie wpływa na to, jak się on prezentuje na tle roweru. Cena jaką musimy zapłacić za WB-K07 to koszt rzędu 140,00 – 160,00 zł, a dostępny jest w internetowym sklepie rowerowym rowertour.com.