Firma Yellow, której nazwa nasuwa na myśl kolor koszulki klasyfikacji generalnej, niczym lider kolarskiego peletonu pomału zbiera punkty i powoli pnie się w górę odzieżowej tabeli. Jest to jeszcze niewielki start-up, ale patrząc na zaangażowanie i przyświecający im cel, istnieje duże prawdopodobieństwo, że już niebawem staną się rozpoznawalną marką nie tylko w Polsce, a może nawet na świecie.
Na opisanie Yellow na łamach bloga zdecydowałem się z kilku powodów. Pierwszym z nich jest fakt, że założyciele firmy Tomek Barańczuk i Michał Lewczuk postanowili zaryzykować i stworzyć na rodzimym rynku coś całkowicie odmiennego niż to, do czego jesteśmy przyzwyczajeni. Jak sami o sobie mówią, Yellow to więcej niż odzież kolarska, yellow to sposób życia i sposób prowadzenia biznesu. Wybór nazwy firmy również nie jest przypadkowy – nawiązuje on bowiem do żółtej koszulki lidera, sugerując że w wyścigu o uznanie będą starali się sprostać potrzebom nawet najbardziej wybrednych klientów. Żółty to również kolor segregacji plastiku – kolor recyklingu. Wszystkie produkty oznaczone ich logo są albo wyprodukowane z materiałów pozyskanych w 100% z recyklingu, jak również z materiałów w 100% biodegradowalnych. Dlatego jeśli miałbym jednym zdaniem zdefiniować Yellow, to byłoby to stwierdzenie, że jest to połączenie pasji do sportu i troski o przyszłość naszej planety.
Wbrew pozorom marka Yellow, pomimo anglojęzycznej nazwy, jest naszą rodzimą firmą. Z tego względu doskonale wpisuje się w blogową kategorię „Made In Poland”, która zawiera informacje o polskich producentach czy manufakturach, które zdecydowanie warto wspierać decydując się na zakup rowerowego asortymentu.

Idea

To co wyróżnia Yellow na tle innych producentów to fakt, że powstawaniu marki przyświecała pewna idea. Bazując na własnych doświadczeniach zdobytych podczas tysięcy kilometrów przejechanych w każdych warunkach, oraz wyznając te same wartości życiowe, założyciele firmy w chwili ruszania z projektem kierowali się pięcioma zasadami. Chcieli oni bowiem aby:

  • w procesie produkcji wykorzystywane były wyłącznie ekologiczne materiały
  • wspierać lokalną produkcję
  • pakować naprawdę ekologicznie
  • zachęcać do wybierania produktów bardzo dobrej jakości, co ostatecznie wpłynie na ich długi okres użytkowania
  • segregować odpady

Chcąc zacząć naprawiać świat Panowie zaczęli bardzo rozsądnie – od siebie. Poprzez Yellow bowiem zwracają uwagę (o czym przyznam szczerze nie wiedziałem), że przemysł tekstylny jest drugą co do szkodliwości gałęzią, która zaraz po przemyśle paliwowym truje nasze środowisko. Wydaje się wręcz nieprawdopodobne, ale wyprodukowanie 1 koszulki pochłania aż 2500 litrów wody i emituje ok. 5,5 kg CO2 – że o trwającym ponad 200 lat procesie rozkładu włókien tekstylnych nie wspomnę. Dlatego aby racjonalnie korzystać z posiadanych zasobów, a tym samym stanąć niejako w opozycji do galopującej pogoni za modą i konsumpcjonizmem, swoim podejściem i postępowaniem Yellow zachęca do wybierania odzieży bardzo dobrej jakości i korzystania z niej do momentu, gdy faktycznie straci ona swoje walory użytkowe.

Jeśli natomiast z jakichś powodów najdzie nas ochota na wymianę kolarskiej garderoby, wówczas warto takową oddać, sprzedać lub wymienić. Dzięki temu niechciany przez nas element odzieży nie trafi na wysypisko, gdzie w najlepszym przypadku zalegałby przez kolejnych kilkadziesiąt lat.

Ostatecznie, jeśli posiadana koszulka czy spodenki są już tak wyeksploatowane, że nie nadają się do dalszego użytkowania, wówczas powinniśmy zwrócić uwagę czy trafią do właściwego kosza na śmieci. Niemniej jeśli jesteś osobą która lubi nadawać przedmiotom „drugie życie”, wówczas tak jak sugerują Panowie z Yellow, warto pobawić się upcyclingiem i spróbować stworzyć swój unikalny styl, nadając nowe funkcje starym ubraniom.

Biorąc pod uwagę wszystkie powyższe aspekty nie można nie zgodzić się ze stwierdzeniem, że recycling nie tylko staje się coraz bardziej popularny, ale również konieczny dla ochrony i dobra naszej planety. Dlatego decydując się na zakup nowej odzieży, niech to będą wyłącznie niezbędne produkty o bardzo dobrej jakości, które zostały wyprodukowane z ekologicznych materiałów, czyli dokładnie takie jakie znajdziemy w ofercie Yellow.

Co w ofercie

W ofercie internetowego sklepu Yellow znajdziemy przede wszystkim takie produkty jak koszulki i spodenki kolarskie, ale również rękawki, skarpetki czy opaski pod kask. Wszystko to oczywiście jest dokładnie skatalogowane i podzielone według odpowiednich kategorii, asortymentu oraz płci.

Przeglądając kolejne produkty warto się również wczytać w to co znajduje się w opisie danego przedmiotu. Dowiemy się wówczas wszystkiego na temat interesującego nas modelu – począwszy od rozmiaru na wykorzystanych do produkcji materiałach kończąc.

Kluczową informacją jest bowiem fakt dotyczący rodzaju tkaniny z jakich wykonane są poszczególne modele odzieży. Mamy tu do wyboru zarówno produkty uszyte z materiałów pochodzących wyłącznie z recyklingu, jak również takie gdzie w procesie produkcji wykorzystano powszechnie znaną i cenioną wełnę Merino. Poza faktem że jest to materiał w 100% biodegradowalny, Panowie z Yellow w celu zapewnienia produktom jak najlepszej jakości, zdecydowali się na import surowca bezpośrednio z Australii oraz Nowej Zelandii.

Koszulki z wełny merino zapewniają bowiem utrzymanie optymalnej temperatury ciała w każdych warunkach pogodowych. Co ciekawe, zachowanie odpowiedniego komfortu cieplnego wynika przede wszystkim z budowy ich włókien, ponieważ pomiędzy nimi znajduje się wypełniona powietrzem przestrzeń, która działa jak bufor skutecznie izolujący ciało od niskich i wysokich temperatur.

Dodatkowym atutem wełny merynosów jest jej zewnętrzna hydrofobowa, oraz wewnętrzna hydrofilowa budowa, która skutecznie odprowadza nadmiar wilgoci na zewnątrz ubrania. Ponadto taka tkanina jest przewiewna, niweluje nieprzyjemne zapachy, a co ważniejsze jest miękka i delikatna. Niewątpliwie jej zaletą jest również łatwość utrzymania w czystości.

Pozostałe materiały użyte do produkcji, poza faktem że są w 100% ekologiczne, również dobrane są z niezwykłą starannością. Jak możemy wyczytać ze strony producenta „jakość jest dla nas kluczowa”. Dlatego do każdego kolejnego modelu odzieży czy wyposażenia rowerzysty, począwszy od samego materiału, poprzez wkładki, a na metkach i niciach kończąc, wykorzystano bardzo dobre gatunkowo, ekologiczne produkty. W tej dziedzinie w Yellow nie ma odstępstw – wszystko jest dokładnie przemyślane. Począwszy od wykorzystania do produkcji technicznych materiałów M.I.T.I. z linii Green Soul, które charakteryzują się m.in. odpornością na przecieranie, rozciągliwością czy termoregulacją, poprzez zamki błyskawiczne My Zip Green Collection, skończywszy na wkładkach Elastic Interface które potrafią zapewnić komfort podczas wielogodzinnej jazdy. Yellow to również dbałość o takie szczegóły jak taśmy silikonowe M.AR.C., nici AMANN czy metki MAGAM.

Podsumowanie

Jakość wykonania, ekologia i rodzaj użytych materiałów to jedno, natomiast oryginalny design czy styl to zupełnie inny aspekt. Nie ma co ukrywać, że większość ludzi zanim kupi konkretny produkt (tym bardziej jeśli chodzi o część garderoby) w pierwszej kolejności zwraca uwagę na wygląd. Nie od dziś wiadomo, że nawet wykonana z najlepszych materiałów odzież nie będzie cieszyła się zainteresowaniem, o ile swoim krojem czy fasonem nie przyciągnie naszej uwagi.

W moim odczuciu w Yellow udało się połączyć obie te kwestie. Mamy tu bowiem sytuację, w której dobrej jakości ekologiczne materiały zostały skrojone w taki sposób, że w rezultacie otrzymujemy bardzo ciekawą odzież o minimalistycznym designie.

Oczywiście o gustach się nie dyskutuje, niemniej w moim odczuciu cała kolekcja jaką możemy znaleźć na stronie Yellow prezentuje się nad wyraz ciekawie. Proste, ładnie skrojone kształty, stonowane kolory i funkcjonalne dodatki sprawiają, że w pierwszej chwili przypadły mi do gustu i o ile będę miał okazję, postaram się nabyć jeden z produktów do swojej prywatnej kolarskiej garderoby.

fot. https://yellow-cycling.pl/