Trasa wokół jeziora Ukiel to niespełna 17 km pętla okalająca największe olsztyńskie jezioro. Jest to propozycja skierowana nie tylko do rowerzystów, ale również biegaczy czy osób które chciałyby wybrać się na kilkunastokilometrowy spacer 🙂 . Większość opisywanej przeze mnie pętli prowadzi wzdłuż linii brzegowej jeziora i prawie w całości pokrywa się z wytyczoną trasą biegową „Ukiel”.

Opis trasy

Jak wspomniałem na wstępie, cała trasa liczy 17 km i 85 m przewyższenia. Nawierzchnia jest bardzo zróżnicowana – począwszy od szutrowych ścieżek, przez polbruk na asfalcie kończąc. Z tego względu w trasę dookoła jezioro proponuję wybrać się na rowerze, który umożliwia poruszanie się w lekkim terenie. O ile na polbruku i szutrach poradzi sobie nawet rower szosowy, tak na odcinkach gdzie występuje kopny piach, przejechanie rowerem wyposażonym w opony węższe niż 30mm będzie wymagało od nas sporej wprawy i odpowiedniej techniki jazdy.

Należy się również przygotować na trudności związane z ukształtowaniem terenu – miejscami występują podjazdy (i zjazdy), które dla osób które na rowerze jeżdżą okazjonalnie mogą okazać się bardzo strome. Nie oznacza to że są nieprzejezdne, ale z pewnością będą wymagały przyłożenia znacznej siły a być może nawet konieczności podprowadzenia/sprowadzenia roweru. Nie należy się jednak zniechęcać, ponieważ jest to jeden, góra dwa podjazdy, a atuty trasy niewątpliwie przyćmiewają wysiłek jaki będziemy musieli włożyć w pokonanie krótkiego fragmentu drogi. Nadmieniam, że osoby które nawet rekreacyjnie jeżdżą na rowerach, nie będą miały problemu aby swoim tempem pokonać przewyższenia.

Poza tym, że jest to niezwykle urokliwa trasa, niewątpliwym atutem jest fakt, że zdecydowana większość pętli prowadzi po drogach i ścieżkach rowerowych. Tam natomiast gdzie będziemy zmuszeni poruszać się po jezdni/ulicy, natężenie ruchu jest bardzo niewielkie. Dzięki temu, opisywana trasa jest doskonałą propozycją dla osób, które chciałyby wybrać się na spokojną i przede wszystkim bezpieczną wycieczkę rowerową. Ci natomiast którzy do sprawy podejdą na sportowo, poniższą trasę mogą potraktować jako pętlę treningową.

Przebieg trasy

Trasę rozpoczynamy przy parkingu plaży miejskiej poruszając się wzdłuż linii brzegowej jeziora – w stronę kąpieliska. Jest to miejsce które zwłaszcza w porze wakacyjnej (ze względu na tłumy plażowiczów) należy przejechać bardzo ostrożnie. Zalecałbym jednak aby w przypadku gdy plaża będzie oblegana, zsiąść z roweru i prowadząc jednoślad kierować się w kierunku wyjścia lub skorzystać ze ścieżki rowerowej biegnącej równolegle do promenady. Niezależnie od tego którą drogę wybierzemy, ostatecznie dojedziemy do ul. Miłej. Tu mamy dwie opcje – możemy przeciąć ul. Miłą i pojechać prosto (w kierunku boiska), lub na skrzyżowaniu skręcić w prawo i ścieżką rowerową biegnącą równolegle do ulicy kierować się w stronę apartamentowca Willa Wella. W tym miejscu proponuję zwrócić uwagę na oznaczenia na które będziemy mijali po drodze. „Trasa Ukiel” jest to trasa biegowa oznaczona symbolem niebieskiego ludzika – biegacza. Od miejsca w którym się aktualnie znajdujemy warto się za nim rozglądać, ponieważ osobom które nie znają tej trasy pomoże orientować się w terenie.

W związku z czym, podążając za „niebieskim ludzikiem” 🙂 trzymamy się ścieżki rowerowej, która w malowniczych okolicznościach przyrody, poprowadzi nas wokół półwyspu. Po minięciu apartamentowca, zmieni się również rodzaj nawierzchni – z asfaltu na szuter. Ostatecznie, okrążając półwysep wrócimy do parkingu przy ul. Miłej (po drugiej stronie boiska). Mając jezioro Ukiel po prawej stronie ponownie opuszczamy asfalt wjeżdżając na szeroką drogę szutrową prowadzącą do ul. Lotniczej, która przez zalesiony obszar prowadzi wzdłuż linii brzegowej jeziora. Kilkadziesiąt metrów przed końcem tego odcinka, ponownie zmienia się nawierzchnia – tym razem z drogi szutrowej wjedziemy na asfalt, jednocześnie rozpoczynając stromy, krótki podjazd w stronę ul. Lotniczej. Po pokonaniu stromizny i dojechaniu do skrzyżowania, kierujemy się w prawo jadąc w dół w stronę jeziora. Na końcu ślepej uliczki zjeżdżamy z asfaltu i kierując się lekkim łukiem w lewo, podążamy ścieżką rowerową, która prowadzi przez najtrudniejszy odcinek trasy. W tym miejscu warto zwracać uwagę na oznaczenia trasy „Ukiel” ponieważ na tym leśnym odcinku znajduje się wiele rozwidleń dróg, przez co trzymanie kursu wedle oznaczeń, pozwoli na płynne pokonanie trasy. W chwilę po wjechaniu w cień drzew rozpocznie się ok. kilometrowy podjazd, którego nachylenie będzie stopniowo rosło. Stromizna może miejscowo przekroczyć 9%, jednak dla niewprawionych rowerzystów, jak również kolaży którzy pierwszy raz będą poruszali się tą drogą, najniebezpieczniejszy może okazać się zjazd, który zaczyna się po przejechaniu kilkudziesięciometrowego wypłaszczenia. Niebezpieczeństwo nie jest związane ze stromizną ale z nierówną, wypłukaną przez wodę szutrową drogą, która w chwilę po rozpoczęciu zjazdu skręca ostro w lewo. Bardzo często w tym miejscu nieświadomi rowerzyści nie są w stanie zapanować nad rowerem w wyniku czego prostują zakręt i ostatecznie zatrzymują się w zaroślach.

Po pokonaniu tego technicznego odcinka, dojedziemy do końca szutrowej nawierzchni, gdzie wyjeżdżając z lasu wjedziemy na piaszczystą drogę prowadzącą wzdłuż kilku prywatnych posesji. Mijając kilka mniejszych hopek dojedziemy do rozwidlenia drogi – pamiętając o tym żeby trzymać się trasy „Ukiel” wybieramy prawą ścieżkę i kierujemy się w stronę starej drewnianej chaty. Tu swój początek ma ulica Żurawia (Łupstych), którą będziemy poruszali się kilka kolejnych kilometrów. Po przejechaniu kilkuset metrów dotrzemy do skrzyżowania z ul. Perkoza, gdzie po wyjechaniu na asfaltową drogę kierujemy się w prawo w kierunku plaży w Łupstychu, która znajduje się 200 m dalej. Na wysokości kąpieliska rozpoczyna się nowo utworzona 2 km ścieżka rowerowa. Jest to odcinek asfaltowej drogi dla rowerów, który charakteryzuje się kilkoma długimi podjazdami – jednak warto się przemęczyć, ponieważ krajobraz z widokiem na jezioro zrekompensuje nam poniesiony wysiłek. Po dojechaniu do skrzyżowania opuszczamy ścieżkę i skręcamy w prawo w ul. Czarnieckiego. Tu również warto posiłkować się oznaczaniami trasy, ponieważ po zjechaniu do końca drogi, która urywa się dość niepodziewanie, skręcamy w lewo w osiedle domków jednorodzinnych, a w chwilę później (zaraz za pierwszym domem) skręcamy w prawo na ubitą szutrową ścieżkę, którą pomiędzy małym laskiem a polem dotrzemy do ul. Porannej. Przed Ośrodkiem Szkoleniowym Państwowej Straży Pożarnej skręcamy w lewo, dalej podążając drogą polbrukową w kierunku osiedla. Zjeżdżając w kierunku ul. Bałtyckiej, kilkadziesiąt metrów przed końcem ul. Porannej, zgodnie ze znakami drogowymi jak również oznaczeniami trasy „Ukiel”, skręcamy w prawo w jednokierunkową ul. Szpakową, którą ponownie dojedziemy do jeziora Krzywego. Od tego miejsca, wzdłuż Bałtyckiej, aż do kąpieliska przy pętli autobusowej będziemy poruszali się polbrukową ścieżką rowerową. Po minięciu plaży, zgodnie z oznaczeniem trasy, skręcamy w prawo w stronę ulicy Kajakowej. W tym miejscu na chwilę opuścimy trasę „Ukiel” i równolegle do ul. Bałtyckiej, delikatnym łukiem jedziemy w kierunku skrzyżowania, gdzie ponownie wjedziemy na polbrukową ścieżkę rowerową. Ze względu na duże natężenie ruchu, jest to zdecydowanie najmniej przyjemny odcinek drogi, dlatego po dojechaniu do pierwszego skrzyżowania ze światłami „uciekamy” w prawo w ul. Brzozową, a następnie w pierwszą w lewo ul. Świerkową. Tym sposobem wjedziemy w dużo spokojniejszą drogę prowadzącą przez osiedle domków jednorodzinnych. Na skrzyżowaniu z ul. Limbową, skręcamy w prawo gdzie po przejechaniu kilkudziesięciu metrów, jadąc prosto, wjedziemy na ul. Olimpijską, gdzie ponownie wrócimy na trasę „Ukiel”. Na wysokości przystani wodnej rozpoczyna się bardzo ładna (i nowoczesna) ścieżka rowerowa, która wzdłuż ulicy Żeglarskiej poprowadzi nas w kierunku plaży miejskiej, tym samym doprowadzając do miejsca początku naszej trasy zamykając pętlę.

Dla kogo

Tak jak wspominałem wcześniej, pętlę wokół jeziora Ukiel poleciłbym osobom, które poszukują spokojnej, „uniwersalnej” trasy, oddalonej od zgiełku miasta. Niezależnie od uprawianej dyscypliny sportu, jest to idealne miejsce, aby aktywnie spędzić czas. Pętlę można pokonać rekreacyjnie – korzystając po drodze z szeregu atrakcji jakie oferuje baza gastronomiczno – rekreacyjna znajdująca się w pobliżu plaży miejskiej, lub na sportowo, próbując powalczyć o KOM-a na Stravie (lista segmentów poniżej).