Każdy rowerzysta ma świadomość, jak ważnym elementem wyposażenia jest pompka rowerowa, którą niezależnie od trybu czy rodzaju jazdy z oczywistych powodów zawsze warto mieć przy sobie. Nie każdy model jednak nadaje się do tego, aby zabrać ją ze sobą na trening czy wycieczkę. Problem jest szczególnie zauważalny, gdy zależy nam na niskiej wadze, niewielkich rozmiarach czy wysokim ciśnieniu. Pompka XLC PU-R03 łączy w sobie wszystkie te cechy, jak również posiada kilka dodatkowych udogodnień, które szczególnie przypadły mi do gustu.

Specyfikacja

XLC PU-R03 to pompka rowerowa zaprojektowana głównie z myślą o rowerach szosowych. Jej aluminiowa, teleskopowa konstrukcja sprawia, że jest nie tylko lekka i wytrzymała, ale również poręczna i wygodna w użytkowaniu. Tłok chodzi płynnie i lekko, a sam uchwyt podczas pompowania jest w miarę komfortowy. Należy bowiem wspomnieć, że osoby o większych dłoniach będą musiały nieco inaczej chwycić górną część pompki, tak aby nie blokować pracującego tłoka. Oczywiście, nie stanowi to większego problemu, natomiast biorąc pod uwagę, że z założenia pompka ma być mała (całkowita dł. 220 mm), jest to rzecz w pełni akceptowalna. 

Sercem XLC PU-R03 jest podwójna, wykonana w technologii CNC, aluminiowa głowica. Obsługuje ona wszystkie dostępne na rynku rowerowe zawory: Presta, Schrader oraz Dunlop. Jej przemyślana konstrukcja sprawia, że po nałożeniu i nakręceniu na wentyl, mamy pewność, że podczas pracy głowica nie spadnie z zaworka, a samo połączenie jest na tyle szczelne, że ryzyko utraty powietrza „bokiem” jest zminimalizowane.

Głowica PU-R03 została umieszczona na końcu 5″ gumowego wężyka wysuwanego z korpusu pompki. Dzięki zastosowaniu takiego rozwiązania udało się zminimalizować jej rozmiar, jak również wyeliminować możliwość uszkodzenia wentyla podczas pompowania. W standardowych pompkach, w których głowica „na sztywno” montowana jest do korpusu pompki, w trakcie dynamicznej pracy występuje ryzyko nadwyrężenia zaworu, skutkiem czego może dojść do jego rozszczelnienia. W przypadku głowicy montowanej na ruchomym wężyku ten problem nie występuje.

Warto dodać, że zarówno wężyk jak i znaczna część znajdującej się na jego końcu głowicy, chowana jest w korpusie pompki, co w ostatniej fazie składania odczuwalne jest jako wyraźny „klik”. Solidne osadzenie w obudowie, jak również zakrycie nagwintowanych otworów głowicy, zabezpiecza pompkę przed nadmiernym zabrudzeniem, jak również samoczynnym otwarciem się w trakcie jazdy. Podobna sytuacja dotyczy teleskopowej rączki, która również zabezpieczona jest na ewentualność zabrudzeń czy rozsunięcia, jednak w tym przypadku wykorzystano do tego celu gumowy o-ring.

Niezwykle istotną kwestią jest wydajność XLC PU-R03. Z tego co podaje producent, umożliwia ona napompowanie opon do 7 barów co jest odpowiednikiem ok 100 PSI. Jest to wartość wystarczająca do uzyskania optymalnego ciśnienia w większości opon szosowych. Warto jednak nadmienić, że o ile w przypadku szosy pompka sprawdzi się rewelacyjnie, tak w przypadku jednośladów z o wiele szerszym ogumieniem, uzyskanie optymalnego ciśnienia może być czaso i pracochłonne.

Ciekawy jest również design pompki. Neonowy niebieski w połączeniu z chromowanym korpusem, oraz czarnymi akcentami doskonale się komponuje, sprawiając, że całość wygląda nie tylko solidnie, ale po prostu ładnie. Miłym akcentem jest również znajdujący się w zestawie uchwyt montażowy przykręcany pod koszyk na bidon, dzięki któremu nie ma konieczności upychania pompki w podsiodłówce czy kieszonce koszulki kolarskiej. Miła jest również jej cena, która w zależności od sklepu wynosi ok. 80,00 zł. Co prawda nie jest to mały wydatek, niemniej biorąc pod uwagę funkcjonalność oraz jakość wykonania uważam, że XLC PU-R03 jest warta zainteresowania.