Testy

Pompka stacjonarna XLC PU-S02

Kolejną pozycją z katalogu XLC jaką miałem okazję testować, była dwukierunkowa pompka stacjonarna XLC PU-S02. Jest to następne ciekawe akcesorium które możemy znaleźć w ofercie niemieckiego producenta. Od przeszło kilku miesięcy używam jej niemalże co jazdę i muszę przyznać, że sprawdza się bardzo dobrze. Jakość wykonania, funkcjonalność oraz ergonomia użytkowania sprawiły, że jak na tę chwilę jest to najlepsza pompka stacjonarna z jakiej dotychczas korzystałem.

Kilka słów o…

Pompki stacjonarne to jedno z tych akcesoriów, które zdecydowanie ułatwiają życie wszystkim użytkownikom rowerów. Biorąc pod uwagę ich wydajność oraz łatwość obsługi, w mojej ocenie biją na głowę pozostałe stosowane sposoby uzupełniania powietrza w kołach. Co prawda zwykłą ręczną pompką czy nabojami na CO2 również można napompować opony, jednak jeśli w grę wchodzi czas, jak również konieczność uzyskania wysokiego ciśnienia, wówczas jednym z lepszych rozwiązań jest skorzystanie właśnie z wersji stacjonarnej.

W sprzedaży możemy znaleźć bardzo wiele ciekawych modeli które różnią się od siebie nie tylko ceną czy jakością wykonania, ale również wydajnością oraz funkcjonalnością. Pompka XLC PU-S02 jest jednym z tych produktów, na które zwróciłbym uwagę niezależnie od swojej współpracy z niemiecką marką. Posiada ona bowiem wszystkie cechy, których oczekiwałbym od dobrej jakości pompki stacjonarnej. Jest solidna, stabilna, obsługuje wszystkie typy wentyli, jak również umożliwia napompowanie opon do ciśnienia sięgającego 11 barów. Dodatkowo dzięki swojej dwukierunkowości pozwala znacznie szybciej wtłoczyć powietrze w koła, a znajdujący się w stopce przełącznik, w zależności od wybranego trybu pracy, pozwala uzyskać zamiennie dużą objętość lub wysokie ciśnienie wdmuchiwanego powietrza.

Wykonanie i funkcjonalność

Pompka XLC PU-S02, a w zasadzie jej obudowa, została wykonana z pomalowanego na czarno aluminium, natomiast jej trzon to stal w kolorze electric blue 🙂 Całość wspiera się na szerokiej, odlanej z tworzywa podstawie, która odpowiada za stabilność całej konstrukcji. Na stopce znajduje się również przełącznik za pomocą którego wybieramy tryb pracy pompki. Oznaczony jest on symbolami HV (high volume), oraz HP (high pressure).

Z drugiej strony pompki natomiast, czyli patrząc od góry, znajduje się wygodna podwójna rączka, która swoją konstrukcją do złudzenia przypomina rowerowe gripy. Pompka wyposażona jest również w duży 3,5” czytelny manometr wyskalowany w barach oraz PSI. Wartości jakie na nim umieszczono potwierdzają, że maksymalny zakres górnego ciśnienia wynosi kolejno 11 Barów i 160 Psi. Produkt wyposażono w podwójną głowicę umieszczoną na końcu gumowego węża (o długości 750mm), która obsługuje wszystkie rowerowe wentyle jakie obecnie znajdują się na rynku. Całość spasowana jest bardzo dobrze, a jakość zastosowanych materiałów nie budzi zastrzeżeń. Dobrana kolorystyka również jest bardzo miła dla oka, co wbrew pozorom ma znaczenie 🙂 .

Nie należy jednak zapominać, że najważniejszą kwestią jest sama funkcjonalność oraz wrażenia z użytkowania pompki. Przyznam szczerze, że przez wiele lat posługiwałem się wysłużoną, ale nadal dobrą pompką, którą nabyłem w promocji w jednej ze spożywczych sieciówek 🙂 W związku z tym, że pomimo znacznego stopnia wyeksploatowania nadal spełniała swoją funkcje, nie szukałem zamiennika. Pewnie dlatego nie zdawałem sobie sprawy, że na rynku dostępne są modele przy pomocy których wbicie w oponę ciśnienia powyżej 7-8 barów może przyjść tak łatwo. W starej pompce bowiem, aby napompować szosę musiałem użyć naprawdę sporo siły. Dopiero po „przesiadce” na XLC PU-S02 zauważyłem, że oba produkty dzieli technologiczna przepaść. Tu wystarczyło „pstryknąć” przełącznik w tryb HP, aby podczas pompowania opony trenażerowej, przy wartościach dochodzących do 110-120 Psi, można było praktycznie bez wysiłku wtłoczyć wymagane ciśnienie. Pompując ze zdumieniem obserwowałem jak strzałka manometru błyskawicznie zmienia swoje położenie.

Podobnie sytuacja wyglądała w przypadku znacznie grubszych opon. Jedyną różnicą było to, że po przełączeniu trybu pracy w HV, objętość opony, a w zasadzie powietrza jakie do niej wtłaczałem, rosła w oczach. Na uwagę zasługuje również fakt, że cała konstrukcja podczas pracy jest bardzo stabilna, a wielozaworowa głowica lekko i szczelnie zaciska się na wentylach niezależnie od ich typu. Podczas testów nie zaobserwowałem również, aby w trakcie pompowania powietrze uciekało bokiem. Jednym słowem XLC PU-S02 robi dokładnie to do czego została zaprojektowana, a muszę przyznać że robi to bardzo dobrze.

Podsumowanie

Jeśli ktoś zapytałby mnie jaki model pompki stacjonarnej mógłbym polecić, to bez cienia wątpliwości jako jedną z opcji wskazałbym XLC PU-S02. Nie dość że wykonano ją bardzo solidnie, to dodatkowo jest wydajna, funkcjonalna i co najważniejsze relatywnie niedroga. Za opisywany przeze mnie model w internetowym sklepie rowerowym rowertour.com przyjdzie nam bowiem zapłacić ok. 140,00 zł, co jest bardzo korzystną ofertą jeśli przyjmiemy kryterium stosunku jakości do ceny.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

27 − 24 =