Testy

Kask POC Omne Air SPIN

Przeglądanie ofert producentów kasków w poszukiwaniu modelu, który odpowiadałby naszym oczekiwaniom to proces, który ze względu na ilość dostępnych opcji, może wprawić w zakłopotanie niejednego cyklistę. Poszczególne produkty różnią się od siebie pod wieloma względami. Ich rodzaj, przeznaczenie, budowa czy ilość systemów wpływających na bezpieczeństwo i komfort to tylko niektóre z czynników mające zachęcić nas do kupna. Dlatego szukając uniwersalnego kasku na szosę, szutry czy do jazdy po mieście, warto zwrócić uwagę na POC Omne AIR SPIN. Chociaż jest to model, który od jakiegoś czasu znajduje się już w ofercie szwedzkiego producenta, to nadal wygląda on świeżo i przykuwa uwagę swoim designem.

Kilka słów o…

Na zakup POC Omne AIR SPIN zdecydowałem się z kilku powodów. Najważniejszym czynnikiem był stopień wyeksploatowania mojego dotychczasowego kasku, który lata swojej świetności już dawno ma za sobą. Nie chodziło wyłącznie o walory estetyczne, ale przede wszystkich o właściwości samego materiału z jakiego został wykonany. Przez kilka lat korzystania z kasku, słońce, deszcz, śnieg czy mróz, jak również normalny tryb użytkowania sprawiły, że jego skuteczność na wypadek urazu byłaby zdecydowanie mniejsza.  

Natomiast do zakupu tego konkretnego modelu skłonił mnie charakterystyczny design kasków POC, który od lat budzi moje zainteresowanie, jego budowa oraz korzystna cena w jakiej udało się go nabyć. To wszystko sprawiło, że stałem się posiadaczem modelu Omne AIR SPIN, o którym nieco więcej dowiecie się z dalszej części tekstu.

Przeznaczenie, budowa i jakość wykonania

POC Omne AIR SPIN to kask przeznaczony głównie do jazdy szosowej i miejskiej, ale jestem przekonany, że dzięki swojej budowie równie dobrze sprawdzi się na szutrach i w lekkim XC. Jest to model unisex o czym może świadczyć stonowana kolorystyka czy miejsce na wyprowadzenie kucyka znajdujące się w tylnej części kasku.

Omne AIR został wykonany w technologii In Mold, gdzie pianka EPS o zoptymalizowanej gęstości wstrzyknięta została w poliwęglanową skorupę, na powierzchni której umieszczono 10 symetrycznie rozmieszczonych otworów wentylacyjnych. Ich wielkość oraz ułożenie zostały zaprojektowane w taki sposób, aby podczas jazdy zapewnić użytkownikowi optymalny komfort cieplny. Sama konstrukcja kasku natomiast jest zwarta z nieco bardziej rozbudowanymi obszarami odpowiadającymi za ochronę skroni i potylicy.

Od wewnętrznej strony Omne AIR znajduje się system materiałowych wkładek (SPIN – Shearing Pads Inside), który dzięki wyczuwalnym silikonowym wstawkom ma zapewnić ochronę podczas wypadku. Zostały one przymocowane za pomocą standardowych rzepów, dzięki którym w razie konieczności wyprania lub wymiany można je było w łatwy i szybki sposób zdemontować.

Dopasowanie obwodu kasku w zakresie 360° odbywa się za pomocą standardowego pokrętła znajdującego się w tylnej części kasku, którego położenie można regulować również w płaszczyźnie pionowej. Kask zapinany jest pod brodą przy pomocy zatrzaskowej klamerki, która spina bardzo wygodne paski, z precyzyjnym systemem regulacji pozwalającym na znalezienie optymalnego dopasowania. Dodatkowym udogodnieniem są znajdujące się na przedzie kasku uchwyty, pozwalające na bezpiecznie umieszczenie okularów nawet w trakcie jazdy.

Jakość wykonania POC Omne AIR SPIN stoi na bardzo wysokim poziomie. Rodzaj użytych materiałów, ich spasowanie czy widoczne gołym okiem dopracowanie każdego szczegółu sprawia, że już w pierwszym kontakcie da się zauważyć, że mamy do czynienia z produktem bardzo dobrej jakości.

Komfort i wrażenia z użytkowania

Po założeniu da się odczuć, że kask „siedzi” głęboko i stabilnie, co w połączeniu ze zwiększonym obszarem ochrony skroni i potylicy jest pożądanym efektem. Pomimo tego, że ten model nie należy do ultralekkich, to przy wynoszącej 350 g wadze (rozmiar L), trzyma się na głowie pewnie, nawet podczas dynamicznej jazdy w terenie. Kluczowe jest natomiast odpowiednie dopasowanie i regulacja pasków w okolicy uszu, ponieważ ich fabryczne ustawienie z oczywistych względów może nam nie odpowiadać. Jest to niezwykle istotne nie tylko ze względu na komfort użytkowania, ale przede wszystkim na bezpieczeństwo. Po znalezieniu optymalnego ułożenia pasków, nie tylko będą dobrze trzymać kask na głowie, ale również ustrzegą nas przed niemiłym uczuciem uwierania w okolicy uszu czy szyi.

Największym zaskoczeniem był dla mnie system wentylacji. Jak się okazało w praktyce, nazwa Omne AIR nie wzięła się znikąd. Wielkość oraz rozmieszczenie otworów wentylacyjnych sprawiają, że powietrze wpadając od frontu kasku dosłownie owiewa głowę, aby tylnymi otworami wylecieć, tym samym zapewniając niezwykle wydajne odprowadzenie ciepła. Nawet podczas jazdy w upalne dni ani razu nie miałem wrażenia, że jest mi za gorąco. Duże otwory mają jednak jedną wadę – przy szybkiej jeździe wpada w nie całkiem spora ilość owadów, które na szczęście szybko znajdują wyjście, o ile wcześniej nie postanowią nas ugryźć 😉

Ponadto, POC Omne AIR SPIN jest bardzo wygodny i z czystym sumieniem mogę go polecić osobom, które poszukują uniwersalnego, ładnego i przede wszystkim bezpiecznego kasku. Co prawda cena katalogowa wynosząca ok. 700,00 zł jest dość wysoka, jednak w niektórych sklepach internetowych trafiają się promocje pozwalające zakupić produkt za ok 50% ceny 😊

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

− 8 = 2