Jazda w grupie niesie ze sobą wiele korzyści, począwszy od poprawienia (nauczenia się nowych) technik jazdy, po tak oczywiste aspekty jak nawiązywanie nowych znajomości i spędzenie kilku godzin w doborowym towarzystwie. Niemniej, zanim zaczniemy jeździć w większym gronie, musimy posiąść wiedzę w jaki sposób informować i ostrzegać naszych współtowarzyszy o sytuacji na drodze. Jest to piekielnie ważne ze względu na to, że osoby jadące na dalszych pozycjach mają ograniczone pole widzenia, a w razie konieczności zmiany toru jazdy, polegają wyłącznie na nas i tym, w jaki sposób przekażemy im informacje o zagrożeniu. Pamiętajmy, że dystans pomiędzy poszczególnymi kolarzami jest bardzo niewielki, a jadąc wewnątrz stawki, zawodnicy widzą jedynie plecy zawodnika poprzedzającego. Wszelkie ubytki w nawierzchni czy inne przeszkody na drodze są dla nich niewidoczne.

Poniżej przedstawiam mini „słownik” gestów wykorzystywanych przez kolarzy podczas jazdy w grupie. Musicie jednak mieć świadomość, że do ostrzegania o takich samych rodzajach zagrożeń, gesty poszczególnych grup mogą się nieznacznie różnić. Dlatego zaczynając jazdę w większym gronie, lub jadąc po raz pierwszy w innym niż dotychczas towarzystwie, nie pchajmy się od razu na czoło grupetta, ale zacznijmy od miejsca zamykającego peletonik jednocześnie obserwując zwyczaje panujące w danej grupie.

Podstawowe sygnały

  • stop (zatrzymanie grupy) – otwarta dłoń skierowana do dołu lub do góry; inny wariant: wyciągamy rękę do tyłu z otwartą dłonią.
  • dziury w asfalcie (omijanie przeszkód na drodze) – wyciągnięty palec wskazujący skierowany w dół wskazuje miejsce które powinniśmy ominąć.
  • luźna nawierzchnia – machanie otwartą dłonią skierowaną w dół wskazuje w którym miejscu powinniśmy spodziewać się na drodze piachu bądź innego rodzaju luźnej nawierzchni.
  • omijanie obiektu – machnięcie (zawinięcie) dłoni za siebie sygnalizuje konieczność wyminięcia przeszkody na drodze np. mijając zaparkowany po prawej stronie samochód, „zawijamy” za siebie prawą dłoń tak jakbyśmy chcieli go odgnonić. Analogiczna sytuacja przy konieczności wyminięcia przeszkody po lewej stronie.
  • zmiana kierunku jazdy – ręce odgrywają role kierunkowskazów; wyciągamy prawą rękę sygnalizując chęć skręcenia w prawo ew. zmiany pasa ruchu i analogicznie wyciągamy lewą rękę do skrętu w lewo.
  • zwężenie drogi – dłoń wyciągnięta nad głowę sygnalizuje konieczność zwarcia szyku i jazdę jeden za drugim.
  • zwolnienie tempa – „pompowanie” otwartą dłonią skierowaną równolegle do drogi sygnalizuje konieczność zwolnienia tempa w związku z sytuacją na drodze.
  • prośba o zmianę – machnięcie łokciem sygnalizuje chęć „oddania zmiany” – jest to wyraźny sygnał że musimy trochę odpocząć, a osoba siedziąca nam na kole powinna wysunąć się na czoło peletonu.
  • awaria – w przypadku awarii unosimy rękę wysoko nad głowę, dając jednocześnie sygnał innym uczestnikom, że mamy problemy techniczne.
  • wyprzedanie peletonu np. za potrzebą – jeśli zaistnieje konieczność wysunięcia się na czoło peletonu, bądź jego wyprzedzenie w celu udania się za potrzebą, przechodząc kolejnych zawodników unieśmy wysoko rękę. Jest to sygnał dla kolarzy, że nie formujemy ucieczki, ale z innych powodów musimy przesunąć się o kilka pozycji wyżej.

Powyżej opisałem podstawowe gesty, których znajomość jest niezbędna do bezpiecznego poruszania się w grupie, natomiast aby dodatkowo wzmocnić ich przekaz, przy każdej sygnalizacji poinformujmy kolegów ustnie wydając głośną komendę.