Kolejną polską firmą zasługującą na uwagę jest warszawska Antymateria. Już sama nazwa intryguje, ale czym tak naprawdę jest?

Firma powstała pod koniec 2013 roku i wyspecjalizowała się w tworzeniu lekkich stalowych rowerów miejskich dostosowanych do potrzeb klientów na ich indywidualne zamówienie. Została powołana do życia przez ludzi, którzy postanowili zamienić kariery korporacyjne na rzecz realizowania swoich pasji oraz możliwości dzielenia się jej efektem z innymi. Idea tworzenia lekkich i funkcjonalnych rowerów, które stanowić mają główny środek lokomocji jest szczególnie bliska sercu właściciela firmy.

Wszystkie rowery antymaterii są projektowane i montowane w siedzibie firmy, a komponenty z których są złożone, wytwarzane są na indywidualne zamówienie Antymaterii przez dostawców z Tajwanu, Niemiec, Włoch i Wielkiej Brytanii.

W 2017 roku firma wprowadziła do oferty 4 własne modele, budowane na bazie projektowanych przez siebie stalowych ram Cro-Mo. W zależności od potrzeb oraz przeznaczenia w Antymaterii możemy nabyć następujące modele:

Miasto – ONA

Model Miasto – ONA zgodnie z założeniem Antymaterii, to lekka wersja klasycznej miejskiej damki. Jak wszystkie rowery, zbudowana jest na bazie stalowej ramy, która dzięki zwartej geometrii czyni go szczególnie zwrotnym, co jest dużym atutem podczas codziennego przemierzania zatłoczonych ulic. Zastosowanie Cro-Mo jako głównego budulca ramy wpływa również na wytrzymałość całej konstrukcji oraz absorbowanie przenoszonych drgań, które tłumione są również przez opony w rozmiarach od 28c do 35c.

W wersji podstawowej rower jest typowym single speedem, niemniej w opcji możemy zamówić doposażenie bicykla w piastę wielobiegową Nexus, która ułatwi poruszanie się jednośladem – zwłaszcza w terenie pagórkowatym, co w połączeniu z korbą 46T, zapewni wystarczający zakres przełożeń aby w dynamiczny sposób pokonywać kolejne kilometry.

Główną zaletą roweru jest jego minimalizm, dzięki któremu damka posiada wyłącznie te podzespoły, które są niezbędne do sprawnego przemieszczania, tym samym znacznie ograniczając wagę jak również listę części, które w wyniku eksploatacji w niesprzyjających miejskich warunkach mogłyby ulec uszkodzeniu. Niemniej na życzenie klienta istnieje możliwość doposażenia roweru w błotniki, koszyk, nóżkę czy bagażnik. W swojej najbogatszej konfiguracji (z piastą wielobiegową i błotnikami) rower waży ok. 12,5 kg co czyni go niezwykle lekkim w porównaniu z większością standardowych „holendrów”.

Miasto – ON

Model Miasto – On tak samo jak w przypadku swojego damskiego odpowiednika, zbudowany jest na bazie stalowej ramy Cro-Mo z wykorzystaniem podzespołów wykonywanych na specjalne zamówienie Antymaterii u sprawdzonych dostawców. Minimalistyczna wersja single speeda (możliwe również wyposażenie w piastę planetarną Nexus) z pewnością przypadnie do gustu osobom, które chcą w dynamiczny sposób przemieszczać się po mieście, a dzięki geometrii ramy nie tracąc przy tym na komforcie. W rowerze zastosowano piastę typu flip-flop, która po zamontowaniu zębatki pozwoli uczynić z roweru pełnokrwiste ostre koło, a możliwość spersonalizowania takich elementów jak kolor ramy, kształt kierownicy czy dodatki w postaci błotników i bagażnika nadadzą mu unikalnego charakteru. Dzięki ograniczeniu ilości komponentów rower jest lekki (ok 10 kg), a lista części które mogą ulec uszkodzeniu jest niezwykle krótka.

Miasto – FIT

Model Miasto – Fit to szosowa wersja roweru miejskiego, gdzie geometria stalowej ramy jak również kierownica typu baranek jednoznacznie określają charakter roweru (dostępna jest również wersja z prostą kierownicą). W odróżnieniu od modelu Miasto-On, w wersji Fit zastosowano karbonowy widelec, co zdecydowanie wpłynie na komfort jazdy, jak również wagę roweru. Kolejną różnicą jest zastosowany napęd w konfiguracji 2×10, gdzie mamy do wyboru dwie opcje, Microshift (Centos na przód i R10 tył) lub Shimano Sora (przód i tył), który pozwoli bardzo dynamiczne przemieszczać się po zatłoczonych arteriach miasta, a zamontowane koła Shimano w rozmiarze 700c pozwolą na rozwinięcie dużych prędkości przy minimalnych oporach toczenia.

Miasto-Fit to pozycja skierowana do osób które cenią sobie walory roweru szosowego, a ze względu na trudne warunki panujące w mieście, nie chcą wykorzystywać swojego roweru wyścigowego jako codziennego środka lokomocji.

Miasto – TEREN

Rower Miasto – Teren to najbardziej uniwersalna propozycja Antymaterii, gdzie dzięki stalowej ramie o typowo przełajowej geometrii oraz widelcowi Cro-Mo możemy wykorzystać rower jako codzienny środek transportu, na wypad do lasu czy dzięki otworom montażowym pozwalającym na zainstalowanie bagażników, błotników oraz uchwytów na bidony, świetnie sprawdzi się podczas wakacyjnego wypadu z sakwami.

Dzięki kierownicy typu baranek, możemy przyjąć pozycję bardziej sportową, sprzyjającą szybkiemu przemieszczaniu się po ulicach miasta, jak również znaleźć odpowiedni chwyt, który sprawi, że nasza jazda będzie komfortowa na dłuższych trasach. W odróżnieniu od pozostałych modeli, „przełajówka” od Antymaterii wyposażona została w opony 35c z agresywnym bieżnikiem, pozwalające na poruszanie się w trudniejszym terenie.

W rowerze znajdziemy napęd w konfiguracji 2×10, gdzie przy zakupie mamy do wyboru dwie opcje, Microshift (Centos na przód i R10 tył) lub Shimano Sora (przód i tył), dzięki czemu zakres przełożeń pozwoli nam na komfortowe przemieszczanie się w każdych warunkach.

Istnieje również możliwość doposażenia roweru w dodatkowe podzespoły w postaci błotników czy bagażników, jak również wybrania dowolnego koloru z palety RAL.

Moim faworytem w ofercie Antymaterii jest rower zbudowany na bazie stalowej ramy oraz carbonowego widelca. Jest to rasowy urban bike wyposażony w wielobiegową piastę Alfine, o której zaletach pisałem tutaj, oraz pasek Carbon Drive. Ta propozycja przypadnie do gustu wszystkim, którzy cenią sobie szybkość, zwinność a przede wszystkim niezawodność. Charakterystyka geometrii ramy, duże koła oraz wąska prosta kierownica zapewnią nam niezbędną do miejskiej jazdy dynamikę oraz zwrotność, a carbonowy widelec skutecznie będzie tłumił niedoskonałości asfaltowych ulic. Wykorzystanie piasty planetarnej, paska Carbon Drive, jak również hamulców hydraulicznych czyni ten model szczególnie odpornym na zmienne warunki atmosferyczne i można śmiało stwierdzić, że może stanowić alternatywny środek lokomocji.

W tym roku Antymateria wprowadza do swojej oferty pełnokrwistego gravela zbudowanego na bazie stalowej ramy oraz carbonowego widelca. Na szczegóły czekamy z niecierpliowścią.

Warto podkreślić, że to co czyni rowery Antymaterii szczególnie atrakcyjnymi to ich cena. Dzięki temu, że tworzone są z myślą o wykorzystaniu jako alternatywnego środka transportu, dobór materiałów oraz montowanych podzespołów dokonywany jest w ten sposób, aby zachować jak najlepszą relację pomiędzy jakością, wytrzymałością a ceną. Wiadomo, że rowery użytkowane w trybie 24/7 zwłaszcza w sezonie jesienno – zimowym nie mają łatwego zadania, a jeśli dodamy do tego częste pozostawianie jednośladu „pod chmurką” oraz ewentualne zainteresowanie ze strony osób które chciałby w niekoniecznie legalny sposób posiąść nasz rower, ich cena nie może przyprawiać nas o palpitację serca za każdym razem kiedy zdarzy nam się wjechać w kałużę, zarysować lakier czy zostawić pod sklepem.

Rowery na zamówienie

Antymateria to przede wszystkim rowery na zamówienie. Dzięki indywidualnemu podejściu do klienta powstają rowery „szyte na miarę”, gdzie w zależności od indywidualnych preferencji osoby zamawiającej, jej sposobu jazdy oraz terenu w jakim ma zamiar się poruszać, na bazie stalowych ram dedykowanych do różnych modeli, powstaje lekki rower miejski, szosowy lub przełajowy. Wybór koloru, podzespołów czy dodatków w które ma być wyposażony jednoślad jest bardzo bogaty i na pewno każdy znajdzie coś dla siebie, w wyniku czego powstanie unikalny rower.

Całkowity czas realizacji zamówienia uzależniony jest m.in. od dostępu do nietypowych części czy procesu malowania, jednak myślę że warto uzbroić się w cierpliwość i poczekać na wykończenie projektu z dbałością o każdy szczegół.

Poza tworzeniem rowerów, Antymateria to również serwis, w którym możemy zlecić wykonanie kompleksowego przeglądu oraz konserwację naszego bike’a jak również sklep z bardzo bogatą ofertą części oraz akcesoriów.

W celu bliższego zapoznania z pełnymi specyfikacjami oferowanych rowerów warto zajrzeć na ich stronę internetową lub udać się osobiście do siedziby firmy, która znajduje się przy ul. Skolimowskiej 6 w Warszawie.

Oficjalna strona Antymaterii:
www.antymateria.com